علل رواني و فيزيکي شب ادراري در کودکان

- مسافرت و تغيير مکان: حتي با وجود اين که کودک از اين امر بسيار خوشحال و راضي است، اما احساس دلتنگي نسبت به خانه دائمي، در کنترل مثانه او اختلال به وجود مي آورد. در اين صورت، والدين بايستي بيشتر به سرگرم کردن کودک و لذت او از شرايط جديد فکر کنند.
- هيجانات شديد: گاه بعد از رفتن به سيرک و يا سينما و مشاهده صحنه هاي هيجان انگيز کودک دچار شب ادراري مي شود.
- برگشت به دوران نوزادي: اين حالت معمولاً پس از تولد خواهر و يا برادر ديگري در کودک ظاهر مي شود. اضطراب و نگراني ناشي از توجه والدين به نوزاد و نورسيده، سبب آن مي شود که او نيز خود را درخيال و ذهنش دوباره نوزاد ببيند. همان نوزادي که مادر همه اوقات خود را صرف رسيدگي به امور او مي کرد و خبري از سرزنش و تنبيه نبود. در اين حالت، والدين بايستي بيشتر او را مورد توجه و علاقه خود قرار دهند و به کودک اطمينان بدهند که مثل هميشه او براي آنها مهم و عزيز است و اگر رختخوابش را خيس کرده است، او را تنبيه نکنند و يا سرش داد نکشند.کافي است به او گفته شود که شما مطمئن هستيد که او ديگر تشک و رختخوابش را خيس نخواهد کرد. توجه داشته باشيد کودکاني که دچار شب ادراري هستند، بايد شب کمتر مايعات بنوشند.
در مواردي خاص، شب ادراري ممکن است علامت نوعي اختلال ارگا نيکي (براي مثال مثانه)، و يا بيماريهاي ديگر (مانند مراحل نخست ديابت) باشد. معاينات و آزمايشات مربوطه پزشکي مي تواند مشخص کننده علت اصلي آن باشد. اگر کودک به مدرسه مي رود، بايستي والدين هر چه سريعتر در پي حل شب ادراري او برآيند، زيرا در اين صورت مشکلات روحي بسياري متوجه کودک خواهد بود. قدر مسلم آن است که در اين حالت نيز کودک نبايستي مورد ملامت و سرزنش والدين قرار گيرد، بلکه پدر و مادر بايد با اين ناراحتي فرزندشان، منطقي برخورد کرده و موقعيت و شرايط جسمي و روحي او را درک کنند. والدين بايستي حس اعتماد به نفس را در او برانگيخته و کودک را با جملاتي اميدوار کننده همچون « شب ادراري تو يک مشکل موقتي و گذرا است و به زودي رفع خواهد شد » به آرامش برسانند. دادن غذاهاي جامد و کم نمک در وعده شام به کودک مي تواند مؤثر باشد.
منبع: کتاب کودک من